נגישות
 

שורדים את השיפוצים

תהליך הבניה והשיפוצים הוא תהליך מורכב, מרובה משימות, עלויות, החלטות, כאבי ראש, ומה לא. לא פעם, בסמוך לתחילת השיפוצים, חוטף הלקוח פתאום ומסיבה לא ברורה איזו הצטננות, חום, כאב או חולשה. אין זה מקרי.

ניתן לראות בכך כמעין הנחיה "מגבוה" האומרת לכם: קחו נשימה, תאספו את עצמך, תתחזקו בטרם יתחיל "המחול המשוגע" – הוא מחול השיפוץ.

אנסה לייעץ כיצד נוכל לעבור בשלום את תהליך השיפוץ, תוך הקפדה על היעדים שקבענו מראש, מסגרת התקציב המוגבלת (כך או אחרת), תוך שמירה על שפיות אישית ויחסים תקינים על בני המשפחה והסובבים אותנו.

תהליך השיפוץ יכול לנוע על הסקאלה שבין תהליך מדהים ויצירתי או מנגד סיוט מתמשך. מה שייקבע את מיקום הפרויקט שלכם על גבי סקאלה זו, מתחיל ביכולת של הלקוחות להיות ענייניים במספר חזיתות:

• מול הקבלן – לדעת לדרוש את מה שמגיע לכם, להקפיד על איכות העבודה ועמידה בזמנים, לנהל מעקב יומיומי אחר תוספות עבודה ועלויות, מידת עמידתכם בתקציב.

• מול ספקים – לדעת לנהל בזמן אמת את הוצאות הכספים וההתחייבויות, לבדוק מחירים והבטחות.

          

 

 

 

 

 

 

 

 

• מול יועצים שונים כגון קרובים וחברים – לא ללכת שבי אחר כל יועץ שחושב שהאמת המוחלטת מצויה בידו ולא בידכם, לדעת מתי נכון לסטות מתוכניות השיפוץ ומתי יש לעמוד על הרגליים האחוריות תוך שמירה על מה שהוחלט והוסכם.

• חשוב מכל, מול עצכם ומול הקרובים לכם – השיפוץ משרת אתכם, שמטרתכם לחיות בבית בהרמוניה גם לאחריו. חשוב שכל בני הבית יירתמו לתהליך, יחליטו ביחד מתוך מודעות ושקילת האלטרנטיבות, על מנת למזער אכזבות לאחר מעשה.

שלב ההכנות לקראת השיפוץ נגמר. גיבשתם את "רשימת מכולת" לשיפוץ, הגדרתם יעדים לפרויקט, בחרתם קבלן אנרגטי וחיובי, יש נגר, ואפילו בחרתם (אם בחרתם) מעצב שיש לכם עימו כימיה טובה; אתם מכירים את עבודתו, מידת רצינותו, סומכים על דעתו וטעמו אם כי כמובן באופן בלתי עיוור וביקורתי.  אתם בעיצומו של תהליך הרכישות, ריצופים, חיפויים, כלים סניטריים, גופי תאורה, לגמרי על הסוס. האם כך? אולי. אך לא בטוח. שווה בדיקה. להלן מספר נקודות למחשבה שיסייעו לכם לשרוד את התהליך:

דגשים להתנהלות מול הקבלן – מה חשוב לכלול בהסכם עמו?

בהתנהלות מול הקבלן חשוב שתקדישו מחשבה למספר נושאים, על מנת לצמצם חילוקי דעות, חיכוכים ובעיות:

• איכות העבודה – הבסיס. טיב החומרים שבהם משתמש הקבלן – צנרת SP עם תו תקן, בידוד אקוסטי או תרמי כזה או אחר, לוחות גבס מתאימים ותקניים, חומרי איטום, סוגי וטיב הצבעים ועוד –  הכול צריך להתאים למה שהוסכם, וחשוב לאמת זאת.

• קביעת מחירון עבודה מפורט –  היקף העבודה המדויק נקבע במפרט ובתוכניות שהכין המעצב בשיתוף עמכם. בפועל, תוך כדי השיפוץ, היקף העבודה עשוי (או עלול...) להשתנות מסיבות שונות, כגון תיאבון ומוטיבציה שקיבל הלקוח להגדיל את התקציב לשדרוג, או אם בשטח נמצאו בלת"מים, שלא היו ידועים בזמן ביצוע התוכניות. 
אופציה נוספת היא אם המפרט היה חסר בפרט כזה או אחר והיקף העבודה משתנה. חשוב שהמפרט יכלול תפריט עלויות גם עבור תחומים שבאותו שלב אינם מתוכננים להיקף הפרויקט. זאת על מנת לצמצם דיונים וסכסוכים מול הקבלן; כך תהיו יותר מודעים, תהיינה פחות הפתעות, ופחות מצבים שבהם אתם עלולים ליפול שבויים וחסרי אונים מול גחמות הקבלן.

• עמידה בזמנים – חשוב לכלול בחוזה בינכם מהו תאריך סיום הפרויקט. לעיתים תאריך זה גמיש, ולעיתים הוא חקוק בסלע ("אני חייב לפנות דירה עד תאריך כך וכך"). לסעיף זה לא כל קבלן יסכים להתחייב. מידת רצינות הקבלן עשויה להימדד ע"פ הסכמתו להתחייב.
משמעות העמידה בזמנים מופנית לא רק כלפי הקבלן אלא גם כלפיכם; גם הלקוח מתחייב שלא לגרום עיכובים לקבלן. הלקוח חייב לסיים את רכישותיו במועד המתאים על מנת שהחומרים יגיעו לבית בזמן המתאים. אם יגיע שלב הריצוף והקרמיקה לא הגיעה לדירה, הקבלן לא יוכל להתקדם ולעמוד בהתחייבות. כנ"ל בנושא המטבח, האלומיניום והדלתות; את כל אלו, ואחרים, חייב הלקוח להזמין די זמן מראש על מנת שברגע האמת כולם יהיו באתר.

• נוהל שינויים ותוספות – שינויים בהיקף העבודה כאמור הינם בלתי נמנעים. לשינויים אלו משמעויות רבות: הקבלן נדרש להשקיע מאמצים נוספים וזמן, והלקוח נדרש להגדלת ההוצאות. בנקודה זו, קל מאוד לאבד שליטה על התקציב. אחריות הלקוח הינה לנהל את הנושא על מנת שיוכל להיות מודע בכל רגע נתון מהי המשמעות הכספית של פריצת התקציב. אחריות הלקוח הינה לדעת מתי לעצור, לקבץ לפגישה את הקבלן והמעצב, ולאמוד את העלויות מחדש לפי כל סעיפי השיפוץ. מידת אמינות הקבלן ורצינותו נמדדות דווקא ברגעים אלו. מעצב מיומן ונמרץ יוכל לסייע לכם לצמצם את מידת הנזק, לחסוך כספים, ולשמור על האינטרסים שלכם כלפי הקבלן, ובמקביל גם לשמור על האינטרסים הלגיטימיים של הקבלן להשתכר בגין תוספות עבודה שהוא כעת נדרש להן.

חשוב גם לקבוע נוהל כיצד מאושר לקבלן לבצע שינוי. ניתן למשל לקבוע איש קשר מטעם הלקוח שכל השינויים עוברים דרכו ואין לבצע שינוי מבלי שניתן אישורו בכתב, או בדרך אחרת. מנגנון שינויים נוסף לדוגמא שעליו אני ממליץ ללקוחותיי הוא להסכים מראש עם הקבלן שכל שינוי ביחס לכתב הכמויות יבוצע בהינתן שני תנאים מצטברים:

1. הקבלן או המעצב הוא זה שהעלה את הצורך בביצוע שינוי. 
2. עלות השינוי נמסרה ללקוח והלקוח אישר אותה.

• לצמצם נושאים מעורפלים – בהסכם מול הקבלן חשוב לפזר את הערפל בכמה שיותר תחומים, ולקבוע מראש את חלוקת הנטל והאחריות בשאלות כגון: מי מספק את הצבע, כמה גוונים, מהו סוג וטיב הצבע (האם מט, משי, מבריק וכו'), מי מספק את הרובַּה, מה מידת השפכטל המבוקשת, מי מספק את ברזי הניל – שאלות אלו ואחרות חשוב להסדיר מראש, כדי לצמצם חיכוכים עתידיים.

דגשים להתנהלות מול מעצב הפנים

מעצב פנים נמרץ ויצירתי

, בעל חזון ויכולת הקשבה, שיש איתו כימיה, כזה שאינו מכתיב את דעותיו תוך השתלטות על רצון וכיס הלקוח, אלא כזה המגיע ממקום נקי, קשוב ויוזמתי, מסוגל למנף את הפרויקט ולהובילו יחד אתכם להצלחה, ועדיין לעמוד במסגרת התקציב. בהנחה שפרגנתם לעצמכם להסתייע במעצב פנים כזה, חשוב שתקפידו על מספר נושאים בהתנהלות מולו תוך כדי השיפוץ:

• ניהול הפיקוח – חשוב לתאם מראש מהי מידת הפיקוח שאתם מבקשים "לרכוש". מקובל להסכים על פיקוח עליון שמשמעותו נוכחות המעצב ברגעים קריטיים בפרויקט, כגון שלב הנחת חלוקות הגבס, שלב הנחת הריצופים והחיפויים, שלב התקנת המטבח וכו'. המעצב אינו יכול להרשות לעצמו להגיע יום-יום ושעה-שעה לפרויקט, אולם גם קיצוניות הפוכה אינה בהכרח מקובלת. פיקוח נוסף אופציונלי הינו פיקוח צמוד, יומיומי או אחר, הכול בהתאם להסכם המגדיר את גבולות חלוקת הנטל והעלויות.
על מנת לצמצם חילוקי דעות ותחושת "נטישה" שלעיתים חווה הלקוח בזמן השיפוץ (שכן הוא מצפה למעצב ואילו הוא מבושש לבוא), חשוב לתאם מראש מה כלול ומה לא. אני מציע ממש להריץ מראש תרחישים של שלבי השיפוץ ולהסכים מתי הנוכחות המבוקשת.
ישנם לקוחות שזקוקים להכוונה רבה יותר וישנם כאלו שזקוקים לפחות. חשוב לזכור שמה שנחשב אולי כמובן מאליו בעיניו של מישהו, אינו בהכרח מובן מאיליו עבור האחר; המעצב מלווה שיפוצים על בסיס יומי, ואילו עבור הלקוח זוהי אולי חוויה ראשונה והוא חסר ניסיון. תיאום ציפיות מפורט הינו תרופת פלא וגם הכרח המציאות. אני ממליץ על קביעת מועדים מוסכמים מראש לזמנים שבהם יגיע המעצב לאתר לפקח על תקינות העבודה בשיתוף עם הלקוח.

• ניהול מסע הקניות – חשוב שהלקוח יידע שישנן רכישות שחשוב לבצע בשלבים מוקדמים לפני השיפוץ, וישנן כאלו שניתן לקיים גם תוך כדי השיפוץ; עליו להיות עם היד על הדופק בהחלטות מה קונים קודם ומה ניתן לדחות לשלב מאוחר יותר. כך למשל דלתות יש לרכוש כחודש לפני שלב ההתקנה המבוקש, מטבח כחודשיים מראש וכו'. 

• נוהל שינויים – כאמור קורה לא אחת שהתוכנית צריכה לעבור התאמות כאלו ואחרות עקב פרט שלא היה ידוע בזמן התכנון או עקב החלטת הלקוח להרחיב את היקף הפרויקט. חשוב לסכם מראש האם הנושא מהווה חלק מהחבילה שהוסכמה או שמא כרוך בתוספת עלות. חשוב גם לסכם מראש מהו המועד לאספקת תוכניות עדכניות באופן שלא יעכב את המשך העבודה כסדרה מחד, ומאידך שהנושא לא יבוא על חשבון קבלת החלטות מושכלות לגבי תוכנית הפרויקט העדכנית וכתוצאה מזה על איכות התוכנית.

מספר הערות לסיכום

• ההחלטה הראשונית והחשובה שאותה יקבל מעצב בבואו לתכנן ולעצב בית, או כל חלל, היא בנוגע לקירות –  מיקומם, צורתם, תכנון המחיצות, המעברים, הפתחים, הנמכות התקרה. החלטה נכונה בנושא זה הינה קריטית לתחושה שנקבל כאשר נשהה בחלל.

• החלטה הבאה החשובה הבאה, הינה בחירת החומרים; הלבשת הבית, הכנסת הנשמה לפרויקט, הסגנון שגורם לנו להרגיש בית. הלקוח מנסה להגיע לסופו של תהליך משותף עם בעלי מקצוע, שתכליתו להגשים את הפונקציות ואת החלומות, באופן שיתאם את דרישותיו, כיסו, ונתוני הבית. בכך יוצרים בית חם התואם את העיצובי שבו מרגיש הלקוח הכי נוח. יחד עם זאת אני ממליץ שהבית לא יהיה מעוצב מדי או "עשוי" מדי, ולצמצם שימוש באופנות בנות חלוף.

• לגישתי, את נשמת הבית ממחישים עושר הצבעים, הטקסטורות, הרהיטים וגופי התאורה. לכן כדאי להקצות משאבים מסוימים לאלמנטים אלו, ליצירת והשלמת האווירה המבוקשת. הכמות לא קובעת; להיפך – הגזמה יוצרת עייפות, שעמום וחור בכיס. הכוונה לשילוב פריט אומנות או גוף תאורה ייחודים, תמונה, פסל, שטיח צבעוני ועוד.

• בתוך כך, אני סבור כי דלתות פנים צריכות להיות "שקטות", על פי רוב בגוון הקיר בו הן מותקנות, או בגוון עץ בהיר ונעים; זאת על מנת שלא "לגנוב את ההצגה" מהרהיטים, התאורה, הצבעים והטקסטורות בבית. לטעמי לרוב תפקיד הדלתות הוא להשתלב בעיצוב הבית באופן הרמוני, ולא ליצור בו "סיפור" משל עצמן. אני לרוב ממליץ על דלתות צבע חלקות או 
דלתות בציפוי פורמייקה "למינטו" בעיצוב איטלקי לחדרי השינה, ודלתות עם צוהר דקורטיבי לחדרי הרחצה. בבית בסגנון קלאסי-רומנטי, מתאימות יותר דלתות עם פסי ניקל דקורטיביים או דלתות צבע עם חריטות בדוגמאות דקורטיביות שונות (ממליץ על שני פאנלים), ודגם ההלבשות המתאים הוא שטוח. 

לסיכום


תיאום ציפיות מקדים הינו עיקרון מוביל לשמירה על שפיות תוך כדי תהליך של שיפוץ. מודעות הלקוח לכל מה שקורה בתהליך מתחילתו עד סופו, ותיאום ציפיות מול הקבלן ויתר אנשי המקצוע המעורבים בתהליך הוא בין היתר סוד הצלחת התהליך. מי כמונו יודע שכאשר אין תיאום ציפיות מקדים, הקרקע עלולה להישמט תחת רגלנו ואנו עלולים לאבד שליטה ולהתאכזב; ידנו קלה על ההדק, אנחנו נסחפים, מותשים, ועלולים לאשר ולהחליט כל מיני החלטות שמאוחר יותר נתחרט עליהן ונידרש לשלם עליהן מחיר כבד וככל הנראה מיותר.
ב ה צ ל ח ה !
___________________________________________________________________________________________

הכותב הינו מעצב הפנים אילן לודבינובסקי. 
בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים, החוג למשפטים ומנהל עסקים. מיד בתום התמחותו במשרד עורכי דין מהשורה הראשונה והוצאת תעודת עורך דין פנה לתחום ההיי טק. לאחר קריירה של 8 שנים בתוכנה שכללה בין היתר ניהול פרויקטים, פנה לדרך חדשה, היא דרך חיו, בתחום תכנון ועיצוב פנים; סיים בהצטיינות לימודי אדריכלות ועיצוב פנים במכללה למנהל. בשנים האחרונות עוסק אך ורק בתכנון, יצירה ועיצוב של דירות, בתים, חנויות ומשרדים, כמו כן מייצר גופי תאורה ייחודיים בשיתוף עם אומנים מהשורה הראשונה, ומלמד את מקצועות העיצוב בבתי ספר שונים לעיצוב.
עבודות נוספות ניתן למצוא באתר המעצב.

 





מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

אולם התצוגה
ראשון לציון:
כתובת: רח' אצ"ל 20
אזור התעשייה החדש,
טלפון: 03-9555051
אולם התצוגה דיזיין
סנטר בני ברק:
כתובת: קניון דיזיין סנטר, קומה 3 
רח' הלח"י 2
טלפון: 03-6162120

אולם תצוגה קרית גת:
כתובת:
 ישראל פולק 44
טלפון: 08-8588500

הנהלת פנדור
ראשון לציון:
כתובת: רח' אצ"ל 20
אזור התעשייה החדש
טלפון: 03-9555000

אולם התצוגה נתניה:
כתובת: מתחם הום דיזיין,
הגביש 10, א.ת פולג
טלפון: 09-7414471

מכירות לקבלנים וסוחרים
office@pandoor.co.il
פקס: 03-9617446