נגישות
 

"עשה" ו"אל תעשה" לקראת שיפוץ עתידי מתוכנן

 כותב המאמר - אילן לודבינובסקי

 

אילן לודבינובסקי - תכנון ועיצוב פנים, נייד 054-2060654

פעמים כתבה זו מופנית אליכם הלקוחות. הכתבה תתמקד בשלב הראשון בבואכם לעשות שיפוץ בביתכם –

שלב ההכנה לקראת שיפוץ ובניה מתוכננים. הכתבה מציעה מספר עצות לניהול מושכל ומודע של שלב זה.

הכתבה, כמו גם סדרת הכתבות אשר תבוא בעקבותיה, מנסה לשמש מעין מורה נבוכים עבור אלו היוצאים

למסע השיפוצים...., ומעוניינים להצטייד בכלים שימושיים מידי מי שמלווה תהליכים כאלו כמדי יום ביומו.

תהליך השיפוץ הינו תהליך עמוק ומורכב, המשלב בתוכו קשיים מסוגים שונים. התהליך מורכב מאחר ש: 
1. מטרת התהליך היא הבאת השינוי המיוחל לו מצפה המשפחה מזה זמן רב. כל אכזבה ולו הקטנה ביותר, מקבלת משנה עוצמה.
2. מעורב בתהליך ממון גדול ומוגבל של המשפחה. לעיתים בוחרת המשפחה לשפץ מחוסר ברירה, מתוך פשרה, עקב חוסר יכולתה הכלכלית לרכוש בית חדש.
3. התהליך נוגע למשפחה במקומות העוצמתיים ביותר ולעיתים גם בכואבים ביותר.
4. המשפחה אינה יכולה גורם עצמאי בתהליך, אלא היא נדרשת לשיתוף פעולה עם גורמי תכנון וביצוע, כגון: מעצב פנים, קבלן, חנויות חומרים ואנשי מקצוע שונים.

די בכך שחוליה אחת בתוך כל הסבך אינה מתפקדת כראוי, על מנת שעבור הלקוח יורד התהליך בהבזק של רגע לפסים של אכזבה ולעיתים סיוט מתמשך וחסר שליטה, מקום שממנו קשה ולעיתים גם בלתי אפשרי להחזיר את העגלה בחזרה למסילה.

תהליך השיפוץ, בדומה להריון..., נחלק לשלושה חלקים: 
1. שלב ההכנה – גישושים, בירורים, איסוף מידע, בחירת המעצב ובחירת הספקים. האתגר בשלב זה הינו לבחור באנשים הנכונים עבור הלקוח – לבחור במעצב שאתה סומך על כך שיוביל אותך הלקוח בבטחה, יתמוך בך באמונה לאורך כל שלבי השיפוץ, שינסה להגשים את חלומותיך במלוא החשיבות, שייקח ברצינות את צרכיך המיוחדים ואת התקציב. שמירה על גבולות התקציב הינו אתגר משותף הן של הלקוח והן של המעצב. פריצת התקציב הינה אחריות משותפת של המעצב והלקוח.
2. שלב התכנון – מעבר על אופציות תכנוניות שונות ובחירת האופציה המועדפת. האתגר בשלב זה הינו בחירת אופציה כזו המתאימה ככפפה לחלומות, לצרכים ולתקציב של הלקוח.
3. שלב הביצוע – הוצאתן לפועל של התוכניות שהכין המעצב, בתיאום ובאישור הלקוח. האתגר בשלב זה הינו להיצמד לתוכניות ולא לסטות כמידת האפשר. ברור לכל כי לעיתים עולה צורך במתן פיתרון לבעיות בשטח, למשל כאשר עולה כי קיר שתוכנן להריסה הינו עמוד שאין להורסו וצריך למצוא חלופה מתאימה...

להלן רשימת עצות "עשה" ו"אל תעשה", אותן אספתי תוך כדי תהליכי שיפוץ שונים בהם נטלתי חלק וברצוני לחלוק עימכם: 

עצות עשה
• הגדירו מהן מטרות השיפוץ – "רשימת מכולת" – עשו סדר לעצמכם, עוד בטרם תפנו לעולם בניסיון למצוא אנשי מקצוע ויועצים. עשו רשימה של החלומות והצרכים שהם הם מטרת התהליך, הם הסיבות האמיתיות שעל מנת להגשימן יצאתם לתהליך. אם רשימתכם קצרה ודלה ככל הנראה לא עשיתם עבודה מספיק יסודית. לרוב, הסיבות לשיפוץ אינן רק החלפת הדקורציה. לרוב קיים רובד עמוק יותר כגון חלום להחליף אמבטיה במקלחון או להיפך, שינוי חלוקת החדרים והחללים, הכנסת מטבח לסלון תוך הוספת חדר שינה, פיצול חדר שירותים כללי לשני חדרי רחצה האחד כללי והשני ליחידת ההורים, וכו'.

תהליך הגדרת המטרות הוא קודם כל שלכם עם עצמכם. רק לאחר שהמטרות תהיינה ברורות כנר לרגליכם, תפנו לאנשים חיצוניים שיוכלו לשפוך אור על רשימתכם.

יתכן שחלק מהמטרות הן ייהרג ובל יעבור וחלקן הוא "nice to have". ציינו ליד כל מטרה מה מידת חשיבות הגשמתה.

יתכן שחלק מהמטרות אינו יישומי בהינתן החלל הספציפי שלכם. לשם כך תיוועצו מאוחר יותר עם המעצב לגיבוש רשימה מתוקנת ככל שיידרש. ייתכן שלא עומד לרשותכם תקציב המאפשר את הגשמת כל המטרות, ועל חלקן צריך יהיה לוותר או לדחות למועד מאוחר יותר. 

רק לאורן של מטרות ברורות ניתן יהיה בכל רגע נתון למדוד את מידת הצלחת התהליך. הציון כמובן צריך להיות לפחות "עובר" בכל רגע נתון.... פחות מכך פשוט אינו מספק. 

• הגדירו מהו התקציב העומד לרשותכם – הגדירו קודם כל כלפי עצמכם והיו סגורים על הסכום שברצונכם וביכולתכם להשקיע בפרויקט. יתכן שהסכום אינו מאפשר להגשים חלק מהמטרות. אז, המשימה תהיה לברור את אותן המטרות החשובות ביותר, הדחופות ביותר, ואולי ניתן יהיה להחליט להעביר את חלקן לשלב ב' מאוחר יותר. החלטה כזו צריכה להיות מושכלת. 

כך למשל, אם עושים ריצוף חדש בחדרי הרחצה רצוי גם להחליף נקודות מים, ואולי גם את נקודות החשמל. יש לכך כמובן עלות משמעותית שאולי לא תכננתם מראש. מכאן נובע שאם התקציב אינו נפרץ, אזי מטרה כלשהי אחרת לא תוכל להתממש. חשוב לבחור מטרה זו שלא תתממש באופן מושכל ואולי לדחות אותה לשלב ב'. למשל, החלפת מקרר יכולה להידחות. ארון המטבח החדש ייבנה כך שיתאים למידת המקרר שיירכש בהמשך. 

• תתייעצו אך אל תהיו תלויים באחר – ברגע שבו אתם מודיעים שאתם מתכוונים להיכנס לשיפוץ, מידע רב מתחיל לזרום אליכם כנהר המתגבר, מכיוונים בלתי צפויים – משפחה, חברים, עמיתים בעבודה, עמיתים של העמיתים, עמיתים של העמיתים של העמיתים, והרשימה עוד ארוכה.... כל מי שכוונה טובה בליבו רוצה לתת לכם את כל העצות שהוא מכיר, את כל אנשי המקצוע שבחר, ואת אלו שלא בחר והוא מתחרט על כך וכו'.

קל מאוד לאבד שליטה ברגע זה על התהליך וללכת לאיבוד לבלי שוב. צריך לנהל את כמויות המידע שמגיעות. חשוב שכל שביב מידע יעבור דרככם ואל תאמצו באופן אוטומטי כל אמירה. תבדקו כן. תאמצו באופן אוטומטי – לא. האמת המושלמת אינה מצויה בידיו של איש. אתם צריכים לעשות את הבחירות שנכונות לכם ורק לכם, ולא בהכרח את הבחירות שהיו נכונות עבור השכן. 

• בחירת מעצב פנים – מעצב פנים יכול לשמש מורה דרך ותומך בתהליך על כל שלביו: דרך תכנון המטרות, תכנון הפנים, כלב השמירה של התקציב, המלווה המקצועי, משגיח על עבודות הקבלן, המפקח, פותר בעיות בלתי מתוכננות בשטח,  מגשר על מחלוקות עם הקבלן, שומר על שפיות הלקוח... וגם יתכן שהוא לא ישמש בחלק מהכובעים הנ"ל. הכל תלוי בכימיה הנוצרת או שלא נוצרת בין הלקוח ובינו. 

בתהליך מוצלח כימיה כאמור אמורה להיווצר. אם היא אינה נוצרת, זוהי סיבה לעצור ולבדוק, ולתכנן את המשך דרכיכם המשותפת. אם לא ניתן להגיע למקום כזה, אתם הלקוחות יוצאים נפסדים. אינכם מקבלים את מלוא השירות שרכשתם לעצמכם.

יש אינסוף החלטות לקבל, וזו פריווילגיה עצומה לעבור את התהליך תוך הסתייעות בבעל ראיה רחבה, ראיית התמונה הסופית של הבית לאחר השיפוץ, ניסיון, ראש פתוח, חדשני ושאינו שבלוני.

• בחירת קבלן שיפוצים – גם כאן לא ניתן להתקדם אם לא נוצרה כימיה של כבוד הדדי, נוחות, ידיעה שבבוא הבעיה יהיה הקבלן נכון לשרת אתכם נאמנה, על מנת שאתם תזכו לפיתרון הטוב ביותר עבורכם. 

חשוב שגם כאן תגדירו לעצמכם מהם הקריטריונים בבחירת הקבלן. כגון – מחיר, איכות העבודה, רצינות, כימיה, ידיעה שהקבלן לא ישחוט אתכם בכסף בהינתן תוספות ושנויים בשטח. ידיעה שיש על מי לסמוך.

• מוטיב הבחירה – במהלך תהליך השיפוץ הנכם נדרשים לאינסוף בחירות: בחירת בעלי המקצוע, המעצב, חברת הקרמיקה, הנגר וכו'. אותן תוכניות יכולות לקום או ליפול על סמך בעלי המקצוע אותם בחרתם לעצמכם.. 

• כיתות רגליים – אין תחליף לכיתות רגליים בחנויות, אם זה בחברות קרמיקה וכלים סניטאריים, חנויות מטבחים, נגרים, תאורה, רהיטים וכו'. מידע הוא כוח. מידע יכול לחסוך לכם הון כסף.

כיתות הרגליים אינו חייב להיות כולו פיסי. תגלשו באינטרנט. יש חומרים מצוינים ומפורטים על כל נושא בו לבכם חושק.

• הצעות מחיר – בכל נושא הכרוך בשיפוץ, טווח המחירים הוא גדול. על מנת לעמוד ביעדי התקציב שקבעם וכן על מנת שלא לממן אנשי מקצוע מעבר לסביר, חשוב שתקבלו 2 – 3 הצעות מחיר. 

על מנת שניתן יהיה להתרשם ולהשוות בין ההצעות באופן אמיתי ומהימן, חשוב להציג לבעלי המקצוע מהם ביקשתם הצעות מחיר מפרט אחיד, גם אם בעתיד, בפועל יעבור המפרט אי אלו שינויים והתאמות. חשוב שברגע ההשוואה, אתם תשוו בין הספקים את אותו מוצר בדיוק. ולצורך כך חשוב לוודא עם הספק ולשאול אותו שאלות מנחות שתפקידן לאשר שהוא נותן הצעה בהתייחס לאותו מפרט בדיוק. כך למשל חשוב להבין האם מחיר נקודת חשמל כולל את מחיר אביזר הקצה כגון גוויס, חשוב לשאול את הנגר איזה פירזולים כולל המטבח במגירות ובקלפות. ההבדלים יכולים להיות משמעותיים באופן שיפריע לכם לקבל אומדן אמיתי. 

• הקדימו לבחור מטבח, חלונות ודלתות – נושאים אלו חשוב לסגור בשלב מוקדם ככל הניתן, על מנת שלא לעכב את עבודות השיפוץ. כל למשל זמן אספקה למטבח עשוי להיות בין 60 ל 90 יום, זמן אספקה של חלונות עשוי להיות 30-60 יום, וכנ"ל גם דלתות.

עצות אל תעשה
• הימנעו מהתייעצות  יתר – לאחר שביררתם, בדקתם והשוותם, מגיע רגע האמת שבו צריך לחתוך ולקבל החלטה. הארכת יתר של שלב הבירורים עלולה להפוך את התהליך לתיאורתי, בלתי תכליתי, עד כדי כך שהלקוח כבר מבולבל, חסר שליטה בתהליך. בנקודה זו מתקבלות לפעמים החלטות מתוך לחץ, בלתי שקולות ובלתי סבירות. על מנת להימנע מכך חשוב להחליט מראש מהו התאריך שבו מקבלים החלטה ואיתה הולכים...

כפי שציינתי, מרגע שתפרסמו שאתם לקראת שיפוץ, צפו לגל של מידעים שיזרום אליכם מכל עבר וחשוב שתעמדו בפניו ותפיקו ממנו את התועלת בלבד. כל אחד ימליץ לכם לעשות את הבחירות שהתאימו לו, או את אלו שרצה לממש ולא הצליח. חלקם רוצה לזכות בחיזוקים על הבחירות שהוא ביצע. 

דעו לכן שכל שיפוץ הוא ייחודי ותהליך אחד אינו דומה למשנהו. גם כאשר אני מבצע שיפוצים בבתים זהים עבור לקוחות שונים התוצאה היא שונה לחלוטין, כי החלומות הם אחרים, הצרכים שונים, היכולות הכספיות אולי שונות, וגם אופי הלקוחות שונה- אחד בא עם ידע מגובש בנושא רצונותיו, אחר מתלבט ובודק. אחד מסוגל לראות את הנולד, ואחר גם הדמיה תלת מימדית מפורטת אינה מספקת לו המחשה. לאחד חלום להכניס פסנתר לסלון ויהי מה, לאחר החלום הוא קיר לבנים ומערכת סראונד משוכללת.

• אל תדחה לרגע האחרון – ישנם כאמור שורה של החלטות שחשוב לקבל בשלב מוקדם מאחר שזמן האספקה הוא גדול יחסית. איחור בסגירת נושאים אלו עלול לגרום איחורים בהשלמת עבודת הקבלן, המשמעות היא כסף, וחיכוכים שניתן למנוע. המדובר הוא בעיקר על בחירת דלתות, חלונות, מטבח וקרמיקות. זמן אספקה של אלו עשוי לקחת שבועות ולעיתים גם חודשים.

לעיתים זה נראה כאילו יש בתהליך סתירה פנימית – איך אני כיול להחליט על קרמיקה ודלתות לפני שסיימתי לתכנן עם המעצב את הקונספט ולפני שנתגבשו תוכניות העבודה, ואכן בשטח נושא זה מהווה כר נרחב של בעיות – הלקוח שואל עצמו כיצד אבחר מטבח כאשר אינני יודע מהם קווי המתאר החדשים שלו? כיצד אבחר דלתות כאשר אינני יודע כמה כסף יישאר לי, שכן טרם התקבלה הצעת מחיר של הקבלן. כיצד אבחר חומרים בטרם בחרתי אופציה תכנונית? אכן בעיה. לכן חשוב להתחיל את תהליך השיפוץ מספיק זמן מראש. 

התשובה לשאלה מהו זמן "מספיק" תלויה בהרבה גורמים, כגון – נטיות הלקוח – האם נוטה להתלבט, האם מפנה זמן ומשאבים לתהליך? אופן קבלת ההחלטות על ידי הלקוח – האם בודק בקפידה ובוחר אנשי מקצוע טובים, ולא רק זולים, האם המעצב עושה עבודתו נאמנה ומתווה דרך עבור הלקוח, בשיתוף מלא עימו, תוך לקיחת אחריות ויוזמה. 

• תשקלו הלוואה – יש לקוחות שאינם מוכנים בשום פנים ואופן לקחת הלוואה לטובת השיפוץ. הם מעוניינים להוציא רק מתוך מה שיש להם, ואם חסר תקציב ולו מעט – אז מוותרים על המטרה או החלום. לאותם לקוחות אני מציע לשקול שוב את החלטתם. עבור 1000 ₪ החזר ל 10 שנים אתם יכולים להגשים את החלום במלואו מבלי לוותר או לחסוך, אז בהנחה שאתם יכולים לעמוד בהחזרים אלו – עשו זאת. חבל לחסוך היום, לעשות בזול חצי עבודה ואח"כ לשלם כפול מאחר שהתוצאה אינה לשביעות רצונכם. שיקלו טוב טוב במה מטפלים מהיסוד ועל מה מוותרים, מה עושים היום ומה ניתן להמתין לתקופה מאוחרת שבה יהיה יותר כסף. בידקו האם ניתן לקחת הלוואה קטנה על מנת להשלים את החלום כבר היום. מקרר חדש בגוון נירוסטה אפשר לקנות בשלב ב', אך גם חשוב לחשוב כבר היום על אותו יום המחרת, ולהכין לדוגמא נישה מתאימה בארון המטבח עבור אותו מקרר העתידי.

• אל תסטו מהדרך על סמך כל רעש סביבתי - הקולגות בעבודה, השכנים, בני המשפחה, כולם רוצים בטובתכם ושיהיה לכם בית משופץ מדהים ומעוצב. אבל רק אתם יודעים באמת מה טוב ונכון לכם. הישמרו מאנשים שמתיימרים כאילו ראו הכול והם מכירים הכול והם יודעים תמיד מה נכון ומה טעות. לכו אחרי ליבכם, האינטואיציה. התהליך שלכם הוא ייחודי שלכם, והוא אינו דומה בכול לאף תהליך שעברו מי מנותני העצות. כמו בהכנות לכביסה – צריך למיין לפני, על מנת למקסם תועלות..

לסיכום, תהליך השיפוץ אינו פשוט. השאיפה שהוא יהיה תהליך מיוחד, אופטימי, שמח וקל, אך הניסיון מלמד שלא תמיד כך הוא. התהליך רווי בכל קנה מידה – רווי אמוציות, לבטים גדולים, סדרי עדיפויות, החלטות קשות, חיכוכים עם אנשי מקצוע שמבטיחים ולעיתים לא מקיימים, כאלו המעמיסים עליכם עלויות דרך השער האחורי במסגרת שינויים ותוספות וכו'.

על מנת לעבור את התהליך בשלום, ואף אולי גם להינות ממנו ולצמוח כפרט וכמשפחה, חשוב לנהוג מספר "כללי בטיחות", אשר את חלקם ניסיתי למנות בכתבה זו ובכתבות הבאות אשר יפורסמו בהמשך.

בשורה התחתונה ברצוני להדגיש בפניכם את האמירה הבאה: אל תסמכו באופן עיוור על אף אחד. אל תאבדו את הקול שלכם, את נקודת האיזון. את החזון. את החלומות במסגרת תהליך השיפוץ.

בהצלחה.

 

 





מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

אולם התצוגה
ראשון לציון:
כתובת: רח' אצ"ל 20
אזור התעשייה החדש,
טלפון: 03-9555051
אולם התצוגה דיזיין
סנטר בני ברק:
כתובת: קניון דיזיין סנטר, קומה 3 
רח' הלח"י 2
טלפון: 03-6162120

אולם תצוגה קרית גת:
כתובת:
 ישראל פולק 44
טלפון: 08-8588500

הנהלת פנדור
ראשון לציון:
כתובת: רח' אצ"ל 20
אזור התעשייה החדש
טלפון: 03-9555000

אולם התצוגה נתניה:
כתובת: מתחם הום דיזיין,
הגביש 10, א.ת פולג
טלפון: 09-7414471

מכירות לקבלנים וסוחרים
office@pandoor.co.il
פקס: 03-9617446