נגישות
 

ניהול השיפוץ מתוך בחירה מודעת בכל שלב

תהליך הבניה והשיפוץ הוא תהליך חזק ומיוחד עבורכם הלקוחות, המייצג לרוב תהליכים פנימיים של צורך בשינוי, והתחדשות, בניה ורצון בהכנסת אנרגיות טובות וחזקות. 

 

מחדזהו אושר גדול להיכנס לתהליך כה עוצמתי, יצירתי, מתוך ראיה וחזון לקראת המוצר אליו שואפים – בית חלומות, המתאים לסגנון חייכם, או סגנון החיים החדש

 

שהינכם רוצים לסגל לעצמכם, אהבותיכם, הדברים הקטנים שמשמחים אתכם ועושים לכם את זה. מאידך, זהו תהליך לא פשוט המורכב מפרטי פרטים, אשר אותו

 

יש לנהל נכון בכל שלב ושלב, בדומה לניצוח על תזמורת.

 

תהליך השיפוץ יכול להיות כל הדבר על הסקאלה שבין תהליך מדהים ויצירתי או מנגד סיוט נמשך ומורט עצבים. מה שייקבע את מיקום הפרויקט שלכם על גבי סקאלה זו,

 

מתחיל ונגמר באנשי המקצוע שבחרתם – כלומר מתכנן - מעצב פנים וקבלן. תערובת של אינטואיציה בריאה, כימיה, ומזל הופכים פרויקט כושל להצלחה מסחררת עם טעם של עוד...

 

במאמרי זה אתן דגשים כיצד לעבור את תהליך השיפוץ בשלום, שלום עם עצמכם, עם היקרים לכם, ועם אנשי המקצוע המלווים את הפרויקט שלכם – פרויקט חייכם.

 

שלב ההכנות לקראת השיפוץ מתחיל מרגע שהוחלט לשפץ, ועד אותו יום בו נכנס הקבלן לשטח ומתחיל בהריסות. בשלב ההכנה נדרשים לקבל מספר החלטות חשובות בכמה תחומים:

      גיבוש "רשימת מכולת" לשיפוץ – עלינו להבין ולסכם, תחילה עם עצמנו, ומאוחר יותר עם אנשי המקצוע, מהם יעדי הפרויקט, מה היינו רוצים לשפר בצורת החיים הנוכחית בנכס, מה חשוב לנו, ולדרג מה חשוב יותר ממה. גודל הכיס שלנו הוא לעולם מוגבל, ויהיו נושאים שצריך יהיה לדחות לשיפוץ הבא... מעצב פנים בעל מעוף וניסיון יכול לתרום רבות להגעה מושכלת לרשימת מכולת מוסכמת, מושכלת, כאשר לכל סעיף הוא מוסיף תג הערכת מחיר, רשימה אשר תגשים את מירב החלומות, בייחוד אלו החשובים ביותר ללב הלקוחות.

   בחירת אנשי המקצוע שילוו אתכם בפרויקט - חשוב לבחור בשיקול דעת את אנשי המקצוע שיסייעו לכם לגבש את התוכניות ולהוציאן אל הפועל. יש מספר שאלות שכדאי לשאול את עצמכם לפני שסוגרים עם בעל מקצוע כלשהו, מתכנן, קבלן, נגר וכו': האם יש לי כימיה טובה איתו, האם הוא מסור לפרויקט ולוקח אותו עליו ברצון ובשמחה, האם אני יכול לסמוך עליו מבחינת איכות העבודה, עמידה בזמנים, גמישות, האם יש לו מעוף וכו'.

   גיבוש תוכניות הבית – בהינתן רשימת המכולת המוסכמת, יש לגבש סט תוכניות רלוונטיות ומפורטות אשר מביאות בחשבון את כל סעיפי רשימת המכולת, ואותן יוכל הקבלן להוציא אל הפועל. תוכניות אלו נסמכות על המידע הקיים וידוע אותה שעה. תוכניות אלו צפויות עוד להתעדכן תוך כדי השיפוץ עצמו, עת צפים ועולים בלת"מים כאלו ואחרים, כגון למשל הימצאו של עמוד קונסטרוקטיבי שלא היה ידוע, ושע"פ התוכנית המקורית תוכנן להריסה. ברור שגילויים חדשים כגון אלו טורפים את הקלפים מחדש ומתחייב לעדכן את התוכניות בהתאם. ולא תמיד הנושא פשוט...

    רכישות - יש לרכוש חומרים רלוונטיים כגון קרמיקות, כלים סניטרים, מטבח, פרטי נגרות, דלתות, גופי תאורה וכו' באופן שקול תוך בחינת הצעות מחיר רלוונטיות. יש לדעת שישנם חומרים שאינם זמינים על המדף, אלא דרוש ליצרם או לייבאם וכו', לכן גם בהקשר זה כמו במקרים אחרים, חשוב לבשל בערב שבת...

 

בשלב השיפוץ עצמו יש לתאם ולתזמן את הפעילויות הרבות על מנת לגרום לתהליך לנוע ולמנוע עיכובים. עיכוב פירושו שמישהו ישלם, ומי שמשלם הוא לרוב הלקוח. חשוב לקבוע מראש מול הקבלן והמתכנן מנגנון ניהול בלת"מים, בנוגע למשימות שלא הופיעו בכתב הכמויות ואשר דרושות ברגע האמת.

 

מנגנון שינויים לדוגמא שעליו אני ממליץ ללקוחותיי הינו להסכים מראש עם הקבלן שכל שינוי ביחס לכתב הכמויות יבוצע בהינתן שני תנאים מצטברים: 1. הקבלן או המעצב העלה את הצורך בביצוע שינוי. 2. עלות השינוי נמסרה ללקוח והלקוח אישר אותה. רק כך יכול הלקוח להמשיך ולעקוב בזמן אמת ובאופן שוטף אחר העלות הכוללת של הפרויקט, ולהעריך בכל רגע האם ועד כמה ניתן לפרוץ את גבולות התקציב, ולאחר מכן להיות מסוגל לעמוד בהחזרי המשכנתא...

 

מודעות הלקוח לכל מה שקורה בתהליך מתחילתו עד סופו, היא גם בין היתר סוד הצלחת התהליך. מי כמונו יודע שכאשר אנו מאבדים שליטה, ידנו קלה על ההדק, אנחנו נסחפים, מותשים, ועלולים לאשר ולהחליט כל מיני החלטות שמאוחר יותר נתחרט עליהן ונידרש לשלם מחיר. מחיר כבד. ואולי מיותר. 

 

ליווי מקצועי של מעצב פנים - לעיתים קרובות מתלבטים הלקוחות האם להסתייע בליווי מקצועי של מתכנן - מעצב פנים. סיוע שכזהכמו בכל תחום, כרוך בעלות המתווספת לפרויקט. אנשים אומרים אנחנו יודעים מה טוב עבורנו, קיבלנו המלצות על הקבלן, מדוע להכניס למערכת הכל כך סבוכה גורם נוסף שרק יגרור אותנו לעלויות מוטרפות, קפריזות של מעצבים, מדוע שלא נחסוך מאיתנו עלות זו ונשדרג למשל גם את הספה. או שנצא לחו"ל להירגע לאחר השיפוץ (מה שמומלץ בחום בכל מקרה...).

 

ואני אומר טעות טעות טעות ! מעצב פנים בעל חזון ובעל יכולת הקשבה, שיש לנו כימיה עימו, כזה שאינו מכתיב את דעותיו תוך השתלטות על רצונות הלקוח וכיסו, אלא כזה המגיע ממקום נקי, קשוב ויוזמתי, מסוגל למנף את שיפוץ הדירה, להציע פתרונות קסם, ולהוביל יחד אתכם את הפרויקט  למחוזות שכלל לא דמיינתם, והכול על מנת שלכם יהיה נוח יותר ונעים יותר לחיות בביתכם שלכם. ובמקום להעמיס עלויות נוספות הוא עשוי להציע דרכים לחסוך כספים ולהימנע מביצוע שינויים מסוימים בדירה על מנת להקצות סכומים אלו לנושאים חשובים יותר, ובני פוטנציאל רב יותר להגברת הנאתכם בנכס. בנוסף, המתכנן משמש למעשה כנושא הבשורה, ידכם הארוכה מול הקבלן ויתר אנשי המקצוע. הוא אחראי לוודא שמה שתוכנן בקפידה אכן יוצא אל הפועל ובאיכות טובה ומתאימה. בכך הוא חוסך ללקוח הרבה כאב ראש ועוגמת נפש.

 

ולמה אני מתכוון: היה והשכלתם לבחור במעצב פנים עם "אנרגיות חיוביות", שאתם בוטחים בו ורואים בו אוזן קשבת לצרכיכם ולחלומותיכם, תוכלו ליהנות מסל יתרונות אדיר:

 מענה לצרכים וחלומות - המעצב יחקור ויבין יחד אתכם מהם הצרכים והחלומות הספציפיים שלכם, מהם ההרגלים, מה עושים איפה וכו', מהם השנויים המבוקשים שבגללם החלטתם לשפץ את הבית, בהינתן מסגרת התקציב עליו החלטתם. לעיתים תהליך זה מעלה תובנות חדשות גם בקרב הלקוחות.

   ניתוח האופציות העומדות לרשותכם – המעצב יסייע ללקוח להבין מהו סל האפשרויות העומדות בפניו בהינתן התקציב ומטרות הפרויקט, וייסע לו לבחור באותן משימות שהכי ימקסמו את שביעות רצונו. כך לדוגמא אם עולה כי מה שחשוב ללקוח זה ארון מעילים, מקומות אחסון ואסתטיקה, אזי על המתכנן להציע אופציות העולות בקנה אחד עם מטרות אלו.

  העלאת אופציות תכנוניות שונות התואמנות את המטרות והכיס - המעצב מודד את השטח ומעלה תוכנית מצב קיים על המחשב. תוכנית זו תהווה בסיס לאופציות התכנוניות אותן יציע, מתוכן תצא האופציה המוסכמת שתמומש בפועל.

  סיוע בקבלת החלטות מודעות ומושכלות - על מנת לסייע ללקוח לקבל החלטה מושכלת ומודעת בדבר האופציה המתאימה לו ביותר, רצוי שהמתכנן ימחיש לו, בכלים העומדים לרשותו, כיצד ייראה הבית לאחר השיפוץ, ומה תהיה אז חוויית החיים בו, אם זה ע"י תוכנת תלת מימד וכו'.

  דיאלוג מפרה ויצירתי בין מתכנן ולקוח – האני מאמין שלי הוא שהאמת המוחלטת והידע המושלם אינם בכיסו של איש – לא בכיסי כמתכנן ולא בכיס הלקוח כמי שמודע לצרכיו ואהבותיו. כוחותינו שקולים. דיאלוג, שכנוע ושיתוף פעולה אל מול מטרה משותפת של המתכנן והלקוח הוא הוא הבסיס ליצירה האמיתית. כל אחד מביא את עולמו וניסיונו, וביחד, תוך מודעות, נוצרת בחירה המתאימה לדרי בבית.

   הגעה משותפת לאופציה תכנונית מוסכמת ואופטימאלית – אופציה זו תהווה בסיס לעבודות הקבלן ויתר אנשי המקצוע, כגון נגר, איש מזגנים.

  עשיית סדר במטלות הפרויקט ובתזמונן - המתכנן מסייע ללקוח לעשות סדר במשימות הפרויקט. מניסיונו, מכיר המעצב את רצף האירועים בשיפוץ, איזו פעילות באה לפני איזו, וכן אילו רכישות יש לבצע מבעוד מועד על מנת לא להיתקע בזמן השיפוץ. כך לדוגמא, דלתות חדשות יש להזמין די זמן לפני תחילת השיפוץ, כמו גם קרמיקות שאינן במלאי ועוד. איך שלא נסתכל על כך, עיכוב באספקת החומרים לקבלן פירושו הוא כאמור כסף.

  ליווי ברכישת חומרים – עקב עומס המידע והלחצים הכספיים והאחרים, ללקוח אין ולא יכולה להיות התמונה הכוללת של איך ייראה ביתו החדש. לעומת זאת, המתכנן, הוא בעל הראיה הכוללת, החזון שהרי לשם כך הוא שם! לכן גם בשלב זה חשוב להיעזר באיש המקצוע על מנת שימליץ בפניכם על האופציות המתאימות ביותר לרוח הפרויקט, הסגנון המבוקש וגודל הכיס.

  המלצה על בעלי מקצוע טובים – לבקשת הלקוח יכול המתכנן להמליץ על אנשי מקצוע עימם הוא בקשרי עבודה רציפים בכל תחום, מה שעשוי להבטיח מוצר טוב יותר עבור הלקוח: אותם אנשים מצויים בקשרי עבודה רציפים עם המתכנן, ויש להם תמריץ לשמר את קשרי העבודה ולפיכך לעבוד טוב וביעילות.

   פיקוח מקצועי – המתכנן, כמידת ניסיונו וידיעתו, תפקידו לפקח על איכות ביצוע העבודות בפרויקט. כמובן שקיימות רמות פיקוח שונות, כפי שהוסכם בין הצדדים מראש בהסכם מתן השירות.

 

תהליך זה מומחש בתמונות הבאות אודות שיפוץ שערכתי עד לא מזמן בלופט 90מ"ר בדרום העיר תל אביב.

 

דרישות הלקוח היו ליצור דירה בסיגנון מלון בוטיק אירופאי, באווירה הרמונית חמה ואישית, נטולת פוזה ו”עיצוב יתר”, המשלבת חומרים טבעיים כגון פרקט עץ מלא, לבני חימר ואבני שיש. התקרות הגבוהות אפשרו בניית תעלת מיזוג חשופה לכל אורך החלל הציבורי. בדירה ניתן מקום של כבוד ליצירות אומנות ייחודיות אותן ליקט הלקוח תוך כדי מסעותיו השונים בעולם.

 

בתחילה הכל היה רק חול וחול... מספר עמודים וקורות, רצפה מפורקת בת 50 שנה, תקרות גבוהות בנות 340 ס"מ, וחלונות עץ רקובים.

 

כך נראה המבנה לפני:

  מימין למטה: תוכנית המצב הקיים - הישן.
משמאל למטה: האופציה התכנונית המוסכמת הבאה לקבוע היכן תמוקם ואיך תיראה כל פונקציה בבית: 
 
 

 

כך נראית ההמחשה התלת מימדית של החלל הציבורי – הסלון והמטבח:

 

וכך נראית התוצאה הסופית של חלל זה:

 

בית זה פורסם במגזין "נישה" גליון 96 פברואר 2010 ובאתר המגזין: http://ifeel.co.il/page/15083

 

מספר הערות לסיום

 ההחלטה הראשונית והחשובה אותה על המתכנן לקבל בבואו לתכנן ולעצב בית, או כל חלל, הינה הקירות - מיקומם, צורתם, תכנון המחיצות, המעברים, הפתחים, הנמכות התקרה. החלטה נכונה בנושא זה הינה קריטית לתחושה שנקבל כאשר נשהה בחלל ונרגיש שהבית עוטף אותנו בחום, מרחיב אותנו וממלא אותנו אושר שימחה ורוגע.

  החלטה הבאה, חשובה לא פחות, הינה החומרים שבחרנו, הלבשת הבית, הכנסת הנשמה לפרויקט, האווירה אותה רצינו ליצור, הקומפוזיציה, הסגנון שגורם לנו להרגיש בית. החזון שלי בבואי לתכנן בית הינו להוביל את הלקוח בתהליך יצירה משותף שתכליתו להגשים את הפונקציות ואת החלומות, באופן התואם את דרישות הלקוח, כיסו, ונתוני הבית שרכש. ובכך ליצור בית חם, הרמוני, צבעוני, פשוט, כמעין תכשיט. הכול כמובן בהתאם לסגנון העיצובי שבו מרגיש הלקוח הכי נוח. יחד עם זאת חשוב לי שהבית לא יהיה מעוצב מדי או "עשוי" מדי, ולצמצם שימוש באופנות בנות חלוף.

   לגישתי, אתהנשמה בבית מדברים בעיקר עושר הצבעים, הטקסטורות, הרהיטים וגופי התאורה. לכן חשוב להקצות משאבים מסוימים לאלמנטים אלו ליצירת והשלמת האווירה המבוקשת. ולא הכמות קובעת. להיפך – הגזמה יוצרת עייפות, שעמום וחור בכיס. ואני מתכוון לשילוב פריט אומנות ייחודי, גוף תאורה אווירתי ייחודי, תמונה, פסל, שטיח צבעוני וכו'.

  בתוך כך, אני סבור כי דלתות פנים צריכות להיות "שקטות", על פי רוב בגוון הקיר בו הן מותקנות, או בגוון עץ בהיר ונעים, וזאת על מנת שלא"לגנוב" את ההצגה מהרהיטים, התאורה, הצבעים והטקסטורות בבית. לטעמי הדלתות לרוב תפקידן להשתלב בעיצוב הבית באופן הרמוני, ולא ליצור בו "סיפור" משל עצמן... אני לרוב ממליץ על דלתות הצבע החלקות או הלמינטו לחדרי השינה וכן דלת יפנית או 3 חלונות לחדרי הרחצה. בבית בסיגנון קלאסי, רומנטי, עשויות להתאים דלתות ה2 פנלים. ההלבשה - שטוחה.

 

לסיכום, בשורה התחתונה הכול מתחיל ונגמר בעיקרון הבחירה המודעת. לרשות הלקוח עומד סכום כסף נתון אותו הוא החליט להקצות לטובת שיפוץ דירת החלומות שלו. בפניו עומדות החלטות חשובות באילו סלים להניח את הביצים. ישנו ריבוי קומבינציות מהן עליו לבחור. קיים עודף אינפורמציה. אילוצי תקציב, קשיי החלטה, גישות שונות לבני הזוג וכו', מה שעלול ליצור בלבול ותחושת אובדן שליטה בענייני השיפוץ. מתכנן בעל חזון בריא ויכולת לראות את תמונת הסיום כבר בראשית הדרך יוכל לסייע ללקוח לבחור באופן מודע את הקומבינציה האחת המתאימה לו ביותר ולהעצים את שביעות הרצון של הלקוח בסופו של יום. ב ה צ ל ח ה...

_____________________________________________________________________


הכותב הינו מעצב פנים אילן לודבינובסקי. עבודות נוספות ניתן למצוא באתר המעצב 
, נייד 054-2060654.

 

אילן לודבינובסקי בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים, החוג למשפטים ומנהל עסקים. מיד בתום התמחותו במשרד עורכי דין מהשורה הראשונה והוצאת תעודת עורך דין פנה לתחום ההיי טק. לאחר קריירה של 8 שנים בתוכנה שכללה בין היתר ניהול פרויקטים, פנה לדרך חדשה, היא דרך חיו, בתחום תכנון ועיצוב פנים. סיים בהצטיינות לימודי אדריכלות ועיצוב פנים במכללה למינהל. בשנים האחרונות עוסק אך ורק בתכנון, יצירה ועיצוב של דירות, בתים, חנויות ומשרדים, כמו כן מייצר גופי תאורה ייחודיים בשיתוף עם אומנים מהשורה הראשונה, ומלמד את מקצועות העיצוב בבתי ספר שונים לעיצוב.

 





מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

אולם התצוגה
ראשון לציון:
כתובת: רח' אצ"ל 20
אזור התעשייה החדש,
טלפון: 03-9555051
אולם התצוגה דיזיין
סנטר בני ברק:
כתובת: קניון דיזיין סנטר, קומה 3 
רח' הלח"י 2
טלפון: 03-6162120

אולם תצוגה קרית גת:
כתובת:
 ישראל פולק 44
טלפון: 08-8588500

הנהלת פנדור
ראשון לציון:
כתובת: רח' אצ"ל 20
אזור התעשייה החדש
טלפון: 03-9555000

אולם התצוגה נתניה:
כתובת: מתחם הום דיזיין,
הגביש 10, א.ת פולג
טלפון: 09-7414471

מכירות לקבלנים וסוחרים
office@pandoor.co.il
פקס: 03-9617446